19 augustus 2022

Kees van der Staaij tijdens APB 2014

Sinds 1922 voerden SGP-Kamerleden talloze keren het woord in het parlement. Sommige speeches springen eruit. In deze rubriek staan we stil bij bijzondere redes. Deze keer een bijdrage van Kees van der Staaij aan de Algemene Politieke Beschouwingen in 2014 over de Barmhartige Samaritaan.

Het is al bijna middernacht als Kees van der Staaij op woensdagavond 17 september 2014 naar het spreekgestoelte wandelt. Onder zijn arm draagt hij een Rembrandtbijbel. De zaal gniffelt verwachtingsvol.

Met de Bijbel letterlijk opengeslagen op het spreekgestoelte van de Tweede Kamer volgt een verhaal over een fictieve ministerraad waarin het kabinet een Bijbelstudie houdt over de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Met af en toe een politieke knipoog stipt Van der Staaij voor de SGP belangrijke onderwerpen aan: abortus, eenverdiener, echtscheidingen.

Het slot luidt: ‘‘In landen als Iran, Pakistan en Irak worden christenen soms hevig vervolgd. (...) Ik vind het indrukwekkend om te merken hoe pure haat soms wordt beantwoord met pure liefde. Het geheim van die mensen is dat zij zich ook gevoed weten door het woord van God, door de boodschap om zelfs vijanden lief te hebben. Zij weten van de innerlijke ontferming van Christus, zijn barmhartigheid, zijn liefde in hun hart. Daarom kunnen zij liefde geven en barmhartigheid in de praktijk brengen. Om die ontferming, om die barmhartigheid bidden wij elke week in onze fractievergadering: voor het kabinet, voor het parlement, voor het land en voor de wereld. Gezegend het land dat rijk is aan barmhartigheid!’’

De speech staat symbool voor de reeks originele bijdragen van Van der Staaij aan de Algemene beschouwingen. Met Bijbel- verhalen, verwijzingen naar het vaderlandse verleden of een bijzondere ‘act’ weet hij de Kamer steeds te boeien. Ook de achterban leeft intens mee, zo blijkt uit de e-mails en telefoontjes na afloop. Er is dankbaarheid voor het Woord dat klinkt. Zo ook in 2014.

Lees hier de hele bijdrage van Kees van der Staaij.

Bekijk hier de officiële handelingen van de Tweede Kamer.

De bijdrage van Kees van der Staaij aan de Algemene Politieke Beschouwingen in 2014 is ook op ons YouTube-kanaal te bekijken. Klik op de video bij 'uitgelicht' om de hele bijdrage te bekijken.

Geschreven door Ardjan Boersma, beleidsmedewerker bij de SGP-Tweede Kamerfractie.