4 augustus 2022

Ds. Abma over de 'Drie van Breda'

Sinds 1922 voerden SGP-Kamerleden talloze keren het woord in het parlement. Sommige speeches springen eruit. In deze rubriek staan we stil bij bijzondere redes. Deze keer een bijdrage van Ds. Abma over de ‘Drie van Breda’.

De ‘Drie van Breda’ waren Duitse zware oorlogsmisdadigers die een levenslange gevangenisstraf uitzaten in de gevangenis van Breda. Ze waren de doodstraf ontlopen doordat koningin Juliana zich fel tegen hun executie had verzet. Als minister van Justitie Dries van Agt zelfs volledige gratie overweegt, komt het op 29 februari 1972 tot een lang en emotioneel Kamerdebat.

Namens de SGP voert dominee Abma het woord. De rede wordt beschouwd als een kenmerkend hoogtepunt van zijn Kamerlidmaatschap. Abma verpakte diepzinnige en originele (theologische) gedachten in creatieve bewoordingen, waarmee hij zijn gehoor tot luisteren wist te dwingen. Als dominee in de politiek wist hij zich in een tijd van ontkerkelijking geroepen om de brug te slaan naar andersdenkenden en hen het Evangelie voor te houden. Zo ook tijdens het debat over ‘de Drie’.

Abma toont zich een tegenstander van gratieverlening. ‘‘Men zegt dat wij eindelijk eens vergeven en vergeten moeten”, zei hij. ‘‘Maar wat als wij het eens proberen...? Dan heb ik zo de gedachte dat wij de riemen van barmhartigheid en vergevingsgezindheid snijden uit het levende vlees van anderen.” Deze woorden halen zelfs de voorpagina van de Jerusalem Post.

Uit Abma’s rede blijkt grote betrokkenheid met het Joodse volk. In de gereformeerde gezindte liep hij daarin toen voorop. De laatste woorden van zijn speech: ‘‘Als Israël op zijn plaats komt; de oudste zoon – het Joodse volk – thuiskomt bij de Vader, dan gaat het gebeuren: dan is er de heilstaat. Vrede zij over Israël!’’ Na afloop verdringen Kamerleden van allerlei snit zich achter de groene gordijnen van de plenaire zaal om Abma te bedanken.

Lees hier de hele bijdrage van Ds. Abma.
Bekijk hier de officiële handelingen van de Tweede Kamer.

Geschreven door Ardjan Boersma, beleidsmedewerker bij de SGP-Tweede Kamerfractie.