16 augustus 2022

Portret 13: Prof. dr. E. Dijkgraaf

Prof. Dr. E. Dijkgraaf

Datum beëdiging: 17-6-2010
Eerste woordvoering plenair: 22-6-2010, tijdens het vragenuur waarin Van Milten-burg (VVD) het kabinet bevroeg over het bericht ‘Homoafkeuring bijzondere scholen mag’
Eerste eigen motie of amendement: 23-6-2010, motie over het niet betrekken van de verbreding van de A4 bij de financieringssystematiek van de RijnlandRoute; aangenomen
Eerste Algemene Beschouwingen: -
Bijzonderheden: was naast Tweede Kamerlid ook part-timehoogleraar aan de Erasmusuniversiteit.

Elbert Dijkgraaf kwam in de Kamer via de SGPJ. Het was opgevallen dat onder zijn voorzitterschap de jongeren goed aan de weg timmerden. Wat ook in zijn voordeel werkte: hij beschikte als hoogleraar in Rotterdam over financiële en economische expertise die de fractie node miste. ‘Professor Dijkgraaf’ kwam dan ook als geroepen, wat uitstekend van pas kwam toen de SGP ‘vanaf de achterbank’ meeregeerde met het eerste en het tweede kabinet-Rutte. Met Van der Staaij vormde hij een effectief duo, dag en nacht paraat om snel te kunnen schakelen. Over partijgrenzen heen legde hij gemakkelijk nuttige contacten. Zijn vlotte uitstraling maakte hem bovendien erg geliefd bij journalisten die uit waren op mooie quotes. Zijn vertrek wegens ‘omstandigheden in de privésfeer’ was even abrupt als onverwacht.