11 augustus 2022

Portret 12: Mr. C.G. van der Staaij

Mr. C.G. van der Staaij

Datum beëdiging: 19-5-1998
eerste woordvoering plenair: 11-6-1998, bijdrage n.a.v. Experimentenwet Stad en Milieu
eerste eigen motie of amendement: 14-10-1998, aangehouden motie-Van der Vlies geagendeerd, over een breed maatschappelijk beraad ter wille van een weer verantwoord verbinden van economie en ecologie; ingetrokken
eerste Algemene Beschouwingen: 26-10-2010; de Algemene Beschouwingen en de reactie op de regeringsverklaring van het nieuw aangetreden kabinet-Rutte I waren samengevoegd
bijzonderheden: op de dag van zijn beëdiging diende hij samen van Van der Vlies schriftelijke vragen in over de rechtspositie van de foetus; op 9-9-2015 verdedigde hij het initiatiefwetsvoorstel van Herben (LPF, niet meer vertegenwoordigd in de Tweede Kamer) dat tweederdemeerderheid eiste voor goedkeuring van EU- verdragen; aangenomen door de Tweede Kamer, maar verworpen door de Eerste Kamer.

Toen Nederland na een lange verkiezingsavond in 1998 naar bed ging, had de SGP twee zetels. De andere morgen waren het er drie. In de slaap had de SGP er een bijgekregen... Kees van der Staaij. Het hijgerige Binnenhof was wel wennen voor de jonge jurist, die bij de Raad van State gewend was aan stille bedachtzaamheid en afgewogen oordelen. De minutieuze voorbereiding van zijn eerste debatten bezorgde hem slapeloze nachten. De nachtrust kwam terug, het gestructureerde voorwerk bleef. Bij z’n binnenkomst was Van der Staaij het jongste SGP-Kamerlid ooit. Zijn leerjaren bracht de benjamin door naast Van der Vlies en medejurist Van den Berg. Als fractievoorzitter groeide hij, mede door zijn grondige kennis van het Reglement van Orde en het staatsrecht, uit tot de kundige nestor van de Kamer. Meerdere Kamervoorzitters deden er hun voordeel mee. Wat meehielp was dat de SGP onder zijn leiding uit de politieke luwte trad. Het zichtbaarst werd dat in de periodes dat premier Rutte aangewezen was op de constructieve SGP-opstelling. Het bezorgde de SGP-voorman veel hoofdbrekens, maar gaf ook voldoening, omdat die houding loonde. De nieuwe rol op het politieke toneel werd - letterlijk - zichtbaar in de media. Veel vaker dan eerder vertolkte Van der Staaij het SGP-geluid via de moderne media voor een groot publiek. Dat vergde een andere manier van communiceren, iets waar hij het hele fractieteam, en breder zelfs de SGP zelf, in meenam. Fameus zijn zijn bijdragen aan de jaarlijkse algemene beschouwingen na Prinsjesdag. Er werd breed naar uitgezien.