30 juni 2022

Fractievergadering door de ogen van onze partijvoorzitter

Tijd: Dinsdagmorgen 10.15 uur
Locatie: Tweede Kamergebouw

Ik loop door de gangen en opeens hoor ik zingen. Het gezang komt uit een vergaderkamer. De SGP-fractie houdt daar haar wekelijkse fractievergadering. GroenLinks, die daar vlakbij zit, is er inmiddels aan gewend en vindt het nog mooi ook. Deze morgen was Kees van der Staaij aan de beurt om de opening te doen. Er worden altijd een paar verzen van een toepasselijke psalm of geestelijk lied gezongen. Aan de hand van Johannes 14:15-24 gaf Kees enkele gedachten weer over het werk van de Heilige Geest. Het was immers de week voorafgaande aan het Pinksterfeest. Hij putte hierbij uit een preek van ds. Petrus van der Hagen (1641-1671), die hij had horen lezen. Zo’n opening heeft ook altijd een spits naar het persoonlijke leven en naar de politieke praktijk van alledag. Dat gebeurt aan de hand van een vraag waarover een gesprek met elkaar ontstaat. Aanwezig zijn de Kamerleden en ongeveer twaalf fractieondersteuners.

Agenda
Er is een vaste agenda die onder de voortvarende leiding van Kees iedere dinsdagmorgen afgewerkt wordt. Rond 13.00 uur wordt de lunch gebruikt en rond 14.00 uur gaat de bel langdurig en penetrant door het hele Kamergebouw. De stemmingen gaan dan beginnen en de Kamerleden worden in de grote vergaderzaal verwacht. Het gebouw verandert dan in een soort bijenkorf met opengaande deuren en rennende Kamerleden. Er is altijd veel te bespreken en dat gebeurt grondig. Er lagen ongeveer 80 (!) moties en amendementen klaar. Daar wordt die middag immers over gestemd. Voor de moties (Kameruitspraken) en amendementen (wetswijzigingsvoorstellen) worden meerderheden gezocht. De fractiemedewerkers, die vanuit hun eigen aandachtsgebieden en expertise dit voorbereiden, zetten een V (voor) of T (tegen) bij de voorstellen. Soms staat het er zo: V? Dat betekent dat er nog even nauwkeurig over doorgesproken moet worden. Bij een motie van Van Nispen (SP) die de doorwerking van ‘meerouderschap’ in wet- en regelgeving wil bevorderen, staat zo'n vraagtekentje dat je zomaar over het hoofd zou zien. Maar die motie krijgt toch echt geen steun van de SGP.

Speerpunten
Op de agenda staat ook een speerpuntennotitie over sociale veiligheid. Dat is van belang voor een aankomend voorstel over ‘herziening zedendelicten’. Na de bespreking van dit voorstel kiest de fractie vooral voor de invalshoek om de rechtsgang voor slachtoffers te verbeteren. Soms worden er ook gastsprekers uitgenodigd, zoals onlangs Prof. dr. F.P.B. Osinga, hoogleraar Oorlogsstudies over de Oekraïneoorlog.

Aan het eind van de agenda is er altijd iemand die met een ‘wijsheid van de week’ komt. Dit keer ging het over de vroegere AR-politicus Jelle Zijlstra die in zijn tijd (jaren 60) al waarschuwde voor een toenemende kloof tussen regering en parlement.

Kortom: de fractievergaderingen zijn altijd boeiend en de sfeer is uitstekend! Er is veel onderling vertrouwen waardoor alles gezegd kan en mag worden. Ernst en luim wisselen elkaar af. Ik voel me altijd welkom en kom er graag, maar dat had u inmiddels wel begrepen. Er wordt daar door onze mensen hard en gewetensvol gewerkt, al honderd jaar. God geve dat dit werk van de SGP nog vele jaren mag doorgaan onder de zegen van de Heere.

Geschreven door Dick van Meeuwen, partijvoorzitter SGP